Historie van de Easy Shift
In 1995 wordt het project Motor Mobiliteit voor Gehandicapten gestart. Een samenwerkingsverband met de partners CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen), STEL Orthopedische Instrumentmakerij, Verkeers Educatief Centrum KOOPS, en zijdelings de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). De MMvG-methode zal later in Brussel model staan voor Europese regelgeving op dit gebied. Sindsdien kunnen honderden gehandicapte motorrijders door dit project (weer) de weg op. Vaak ook gebruik makend van de permanente luchtschakelsystemen van Easy Shift.
Het prototype was in begin 1997. Een Easy Shift lucht schakelsysteem. Deze sets echter toch te kostbaar, gecompliceerd en te groot. Vooral voor solomotoren. Daarom wordt er doorontwikkeld met kabelbediende systemen, hydrauliek, servomotoren en dubbele relais enz. Uiteindelijk wordt toch gekozen voor de elektromagnetische oplossing. Eind 1997 is het prototype gebruiksklaar en kan er aan productie begonnen worden.
Door puur toeval ontstaat er begin 1998 contact met Keith Holland en Bob Sirett van Kliktronic Ltd. in Engeland. Zij blijken een soortgelijk elektromagnetisch schakelsysteem ontwikkeld en bijna productierijp te hebben. Er wordt besloten om de opgedane ervaringen te delen en samen verder te gaan. In de Benelux worden de sets verkocht onder de naam Easy shift.
Na de gebruikelijke aanloopproblemen en kinderziekten ontstaat er al snel een zeer fraai en betrouwbaar schakelsysteem. De samenwerking met Kliktronic gaat ook heden ten dage nog door. De elektromagnetische systemen worden in Engeland geproduceerd en geassembleerd. Inmiddels worden de shifters wereldwijd verkocht.
Begin en midden jaren 90 waren de permanente systemen vooral bedoeld voor gehandicapte motorrijders. Momenteel worden de sets echter steeds populairder op de racecircuits en voor de z.g. kit-cars. (Dit zijn zelfbouwauto's met een motorfietsblok als krachtbron) Ook kiezen veel 'groottoeristen' voor het schakelcomfort van Easy Shift. Zelfs stuntmotoren, karts, quads, trikes en politiemotoren zijn al met Easy Shift systemen uitgerust.
Inmiddels is er een extra elektronische module ontwikkeld die rechtstreeks aan de shifter gekoppeld kan worden. Hierdoor kan volgas opgeschakeld worden zonder de koppeling te gebruiken. Dit uiteraard vooral voor circuitgebruik.
De jongste generatie Easy Shift-systemen is krachtig genoeg om ook de wat lastigere versnellingsbakken van de oudere types Harley Davidson, BMW, Moto Guzzi, de quads en veel klassieke motoren te schakelen.
De ontwikkeling staat nooit stil, omdat zowel Keith Holland en Bob Sirett van Kliktronic Ltd. als Albert Lukens van Lukens Tuning Service een zeer direct contact met de markt hebben. Zij monteren de systemen vaak zelf en kennen daardoor de dagelijkse praktijk als geen ander...
Inmiddels is er een extra elektronische module ontwikkeld die rechtstreeks aan de shifter gekoppeld kan worden. Hierdoor kan volgas opgeschakeld worden zonder de koppeling te gebruiken. Dit uiteraard vooral voor circuitgebruik.
De jongste generatie Easy Shift-systemen is krachtig genoeg om ook de wat lastigere versnellingsbakken van de oudere types Harley Davidson, BMW, Moto Guzzi, de quads en veel klassieke motoren te schakelen.
De ontwikkeling staat nooit stil, omdat zowel Keith Holland en Bob Sirett van Kliktronic Ltd. als Albert Lukens van Lukens Tuning Service een zeer direct contact met de markt hebben. Zij monteren de systemen vaak zelf en kennen daardoor de dagelijkse praktijk als geen ander...